søndag 14. desember 2008

Krise og krise, Fru Blom


Det ser dårlig ut, sier de, veldig dårlig. Det blir verre enn vi tror, mye verre, sier de. Tabloidene mesker seg og maler fanden på veggen hver dag - hele tiden.
Og de politiske grisene står og hyler.Pakkene som kommer er for små, alt for små, og kommer for sent, alt for sent, hyler de.
Men hva skjer? Renten stuper og vil fra neste år etter alle solemerker halvere seg. For brorparten av folket er det aldeles suverent - helt supert og langt fra noen krise. Det er selvsagt et helvete for Olav T., Trygve H. og en bråte med pensjonister som sitter med nedbetale hus (80% av dem faktisk), men for alle andre er det gode nyheter.
Lønnsoppgjøret til våren skal også bli magre greier sier de. Vi snakker om noen få prosent, knapt nok det, men til gjengjeld vil ikke prisene stige, renteutviklingen har jeg gneldret om, så hva er problemet her?
Arbeidsledigheten vil stige, en frykter at opp mot 120 000 kan bli ledige i løpet av 2010. Det er jo selvsagt et mareritt for dem det gjelder og jeg skal vokte meg vel for å harselere med det, men vi snakker om 4.6% av arbeidsstokken. Det vil forsatt være 95,4% av oss som er i full sving. Vi kommer kanskje til å kjenne noen som blir ledige - men det blir nok ikke noe allmannamøte på kaien midt på lyse dagen hvor vi kan dele noen flasker hjemmebrent og legge planer for en massemønstring med capsen bak frem, og en jernstang i hånden. Tror nok ikke det nei...
Jeg vet, jeg vet - det er endel som har tapt noe inniheiteste granskauen med penger, og det er fanden flette meg heller ingen fest, jeg skal ikke harselere der heller, men heller anbefale Kiplings dikt "IF". Rist av deg støvet og kom deg på bena så skal du se det går vegen - gi bare ikke opp.

Jeg forventer at det stumper innom en slugger av en økonom som kan gi meg en real økonomisk leksjon i hvordan denne katastrofen vil rulle over oss alle, la ikke denne novisen vandre rundt og spre det glade budskap i disse akk så leie tider...

Ingen kommentarer: