onsdag 3. desember 2008

Prisen på poteter - ingenting å hente, forbannet!

Jeg har lagt mine planer for å håndtere finanskrisen. Blant annet har jeg endel plen her som skal vike plassen for en større avling poteter - hadde jeg tenkt. Men det var før jeg raste inn på Statistisk sentralbyrås sider og sjekket hvordan prisutviklingen vil se ut fremover. Byrået har en utmerket oversikt som viser prisutviklingen på 100 kg poteter fra 1836 frem til 1999. Og hva skjedde så sist gang det var krise, i 1929? Jo, prisen forble mer eller mindre fullstendig uforandret på hele 30-tallet.

For å være konkret, det er tross alt viktige ting dette her, så var prisen kr 7,76 i 1929, i 1934 var den nede i kr 5,92, før den svingte seg opp i kr 9,21 i 1939. Når vi så vet at den i 1925, før krisen inntraff, var oppe i kr 22,22, ja, så vet vi jo nøyaktig hva vi har i vente her.

Det går mot et potetkrakk, og med de kronene jeg nå holdt på å holde av til settepoteter, kan jeg antagelig kjøpe to ganger den avlingen jeg ville fått. Phuuu, det var nære på gitt...

Ingen kommentarer: